donderdag 25 januari 2018

METAMORFOSE met VINTAGE PAINT krijtverf

Vandaag laat ik jullie de metamorfose zien van een oude stoel......






Al een paar jaartjes stond deze stoel voor oud vuil in onze schuur.

De oude stoel stond in de schuur, omdat ik deze eigenlijk niet in mijn winkel vond "passen". 
Niet matsen met de andere woonspullen.

Toen ik de stoel destijds inkocht was het eigenlijk mijn bedoeling om deze te stofferen.

Alleen het kwam er steeds niet van.

Steeds de stoffeer klus maar uitstellen en maar uitstellen......






In onze woonwinkel "GEARTSJE" verkoop ik de prachtige krijtverf VINTAGE PAINT van Jeanne d 'Arc Living.

Deze verf hecht praktisch op bijna alle materialen. Zoals bijvoorbeeld: hout,metaal, kunststof,karton. 

Zelfs op stof!!!



Het verven van stof had ik nog nooit uitgeprobeerd.

De oude stoel leek me een uitstekend "proefkonijn". 

Wat had ik te verliezen?




Bij de foto's hieronder geef ik een korte beschrijving hoe ik de stoel heb geverfd. 





O ja, eerst nog even dit....

Wist je dat je met Vintage Paint kunt verven zonder vooraf de ondergrond te schuren?
Hoe luxe is dat?

Niet schuren scheelt je een hoop werk en zeg nou zelf, schuren is ook niet het leukste klusje...

Mijn advies is om eventueel oude loszittende, afbladerende verflaagjes wel vooraf te schuren!


*** Ook een belangrijk punt is dat je de te verven ondergrond vooraf wel goed moet reinigen met (water verdunde) St. Marc.

Absoluut géén Amoniac gebruiken!!! 

Je brengt de verf aan met een verfkwast geschikt voor acrylverf.(verf op waterbasis)


Voor gebruik de verf in het blik, circa 2 minuten, goed doorroeren!!

De te verven ondergrond moet droog zijn.


Zo nu zijn we toegekomen aan...



De 1e laag:

Ik heb eerst een dunne laag VINTAGE PAINT krijtverf aangebracht op de stof. 

Deze heb ik een beetje verdunt  met water.

Zo nu en dan heb ik de kwast voorzichtig in een schaaltje, met een klein laagje water, gedoopt. 

Dan doopte ik weer met de kwast een beetje verf uit het blik. Dan weer een beetje water uit het schaaltje.

Steeds om en om.

Zodat de 1e verflaag niet te dik werd.




De verf op het houtwerk heb ik onverdund aangebracht.


Wel een dun laagje.

Want dan hecht de verf beter.

En beschadigd het minder snel.







Op deze foto is de gehele stoel (de stoffen rugleuning en zitting. En ook het houtwerk er om heen en de poten)voorzien van een 1e dunne laag VINTAGE PAINT krijtverf. (de verf voor de stof is verdund met water)





Op deze foto is de stoel voorzien van een 2e verflaag.

Deze 2e laag heb ik niet verdund met water.

De 2e verflaag is ook weer in een dun laagje aangebracht.




Op deze foto is de stoel voorzien van een 3e dunne verflaag.

Voor de stof van deze oude stoel waren 3 lagen krijtverf voldoende. Doordat de ondergrond een lichte kleur had.

Als de ondergrond donkerder van kleur is zul je er misschien nog 1 of 2 laagjes extra verf op aan moeten brengen.

Let wel: steeds dunne verflaagjes!!!
Anders wordt de stof te hard en kun je er niet op zitten!

Ook het houtwerk heb ik in totaal 3 keer met dunne verflaagjes geschilderd. 
Bewust niet helemaal dekkend.
Omdat hierdoor het houtsnijwerk mooier uitkomt.


Na het verven heb ik de complete stoel behandeld met een laag VINTAGE PAINT- CLEAR WAX van JEANNE d 'ARC LIVING.
Dus zowel de stof als het hout van de stoel.
.
De clear wax heb ik aangebracht met een schone verfkwast met naturel kleurige haren.

De wax heb ik 24 uren in laten trekken.

Daarna heb ik de gehele stoel uitgepoetst met een oud wit T-shirt.





En zie hier het eindresultaat.

De stoel is prachtig geworden.

Je kunt er perfect op zitten.









Let er wel op dat niet iedere stof geschikt is om geverfd te worden met VINTAGE PAINT.

De stof mag uitsluitend van linnen of katoen zijn. Van een kortpolige kwaliteit.

Eventueel mag een te verven stoel ook van leer zijn.

Houd er rekening mee dat geverfd leer in het gebruik kan neigen tot scheurtjes/barstjes. 

Al hoewel dat ook wel weer een mooi oud effect geeft.....






De oude stoel heb ik geverfd in de kleur: FRENCH BEIGE - VINTAGE PAINT krijtverf van JEANNE d 'ARC LIVING.




En daarna voorzien van een wax beschermlaag VINTAGE PAINT - CLEAR WAX - van JEANNE d 'ARC LIVING.

Misschien heb je thuis bijvoorbeeld ook een oud kastje of stoel staan.
En kan deze wel een metamorfose gebruiken....

Vintage Paint producten zijn verkrijgbaar in onze woonwinkel GEARTSJE in Echtenerbrug.

Vintage Paint is ook online te bestellen in onze webshop in de rubriek:

vintage paint/krijtverf- Jeanne d 'Arc Living



We verkopen diverse mooie tinten in Vintage Paint- krijtverf en -wax.
Ook hebben we Vintage Paint- Sealer en -Varnish in ons assortiment.
En mooie Vintage Paint sjablonen en sjabloneer sponsjes.

Liefs, Geartsje