donderdag 2 september 2010

oude luiken...






Tijdens een weekendje weg (een paar weekjes geleden alweer) naar het altijd favouriete Zuid-Limburg, gingen manlief en ik op de terugweg naar huis, nog eventjes langs bij mijn goede vriendin Eleonore. Zij is eigenaresse van de gelijknamige woonwinkel "Eleonore" in Geleen. Als je daar een keertje in de buurt bent is het zeker een bezoekje waard!!!
Bij Eleonore had ik een paar hele mooie oude luiken besteld. Precies de luikjes die bij de sfeer van ons huis passen.
Het huis waarin ik woon is gebouwd in het jaar 1898. Althans de eerste steen werd in dat jaar gelegd door een zekere Jeltje Halbertsma. Zo staat vermeld in een ingemetselde gevelsteen op de voorgevel van het huis. Destijds werd het huis gebruikt als herberg. Daarna heeft het nog diverse bestemmingen gehad. Jaren later werd het pand opgedeeld in 2 woningen. En in 1 deel ervan wonen mijn man en ik.
Het huis bevat nog veel mooie oude details zoals: een balkenplafond, oude schouwen, een "opkamer" (mijn favouriete plekje in huis), een souterrain en een bedstee op zolder. Het huis heeft zo'n heerlijke sfeer!!!
In zo'n oud huis komen brocante spulletjes ook heel goed tot hun recht. Dus ook de nieuwste aanwinst: de oude luiken.
Ik heb de luiken voor de ramen in de "opkamer" geplaatst.
Hier staat nu ook de zwarte paspop(buste) die ik in een eerdere post (zo'n mooierd) heb behandeld. De zwarte hoedendoos is, evenals de luiken, ook een nieuwe aanwinst. Deze heb ik gekocht op een brocante markt.

12 opmerkingen:

  1. Ooh Geartsje, wat een prachtige luiken, en het past zo goed bij het sfeertje bij jou in huis. Mooi hoor! Fijne dag verder, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om in zo'n oud huis te wonen.
    Zo'n huis geeft zoveel meer sfeer.
    Een bedstede op zolder...wat gaaf!!!
    Prachtige luiken, het past echt mooi in het geheel...die paspop en die hoedendozen maken het plaatje compleet.

    lieve groet Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige luiken, ik vind die paneelluiken altijd net iets chiquer dan de louvre luiken.
    En ze passen perfect in je huis!
    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wowwww Geartsje,

    Prachtige aanwinsten zeg, geweldig. Wat lijkt me dat geweldig om in zo'n oud huis met zoveel sfeer te wonen. Wij wonen in een huis uit 1960 dus in iedergeval géén nieuwbouw.

    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige aanwinst, je luiken.
    Had je mijn post een tijdje geleden daarover gelezen? In Frankrijk was niks anders dan luiken, daar raak je niet uitgekeken.
    Ik vind het een geweldig hoekje hoe jij het daar hebt staan, geniet ervan!
    Alvast een heel fijn weekend
    Lieve groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Geartsje,je hebt niet teveel gezegt in je mailtje,het staat werkelijk prachtig bij jou.De eerste en de laatste foto vind ik heel mooi.En die kandelaar met engel is echt te gek.
    Een leuke post heb je er zo van gemaakt.Ik mail je morgen nog he.Groetjess.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die luiken zijn mooi!
    Ik vind brocante ook zo leuk als het in een oud huis wordt geplaatst. Ons vorige huis was nieuwbouw, en hadden we modern ingericht. Nu wonen we in een huis uit 1890 en zijn we gevallen voor een oude, brocante, landelijke inrichting. Past er gewoon veel beter bij.
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat geweldig die luiken zeg, zoals het licht er zo mooi omheen komt!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige luiken...je foto's zijn erg mooi en stijlvol zo met die zwarte accenten!

    en ja...in een oud huis komen oude spulletjes inderdaad goed tot hun recht, ik ben ook blij dat we in een vooroorlogs huisje wonen...dat is toch echt ideaal als je zo ontzettend van Brocante houdt ;)

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met je aankoop en leuk dat het zo goed bij je huis past. Fijne zondag en groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie spullen heb je! Die paspop geweldig! Ik ga je zeker volgen
    Groetjes en een fijne week..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja zeker wat een mooie luiken maar die engel mag er ook wel zijn hoor ... wat een lieverd..
    ik weet het is al laat, maar ik blijf nog even op je blog hangen

    groetjes Viana

    BeantwoordenVerwijderen